Garraio Sailak 4,3 milioi euro inbertitu ditu Bermeorako trenbide-adarra hobetzeko lanetan

Argitalpen-data: 

Eusko Jaurlaritzako Lurralde Plangintza, Etxebizitza eta Garraio Sailak, Euskal Trenbide Sarearen bitartez, 4,3 milioi euro inbertituko ditu aurten eta datorren urtean Amorebietatik Bermeorako trenbide-adarra hobetzeko. Partidarik garrantzitsuena, 3,6 milioikoa, Gernikako geltokian trenbidea berritzeko, elektrifikatzeko eta seinaleztatzeko erabiliko da, eta gainerakoa Bermeoko eta Mundakako terminaletan egingo diren eraberritze-lanen artean banatuko da. 

ETSk duela gutxi atera ditu lizitaziora Gernikako geltokian 800 metro ingurutan trenbidea berritzeko lanak, 1,3 milioi euroren truke eta 10 hilabeteko egikaritze epearekin. Terminalak bi nasa ditu, biak 1. eta 2. trenbide nagusien alboetan, eta bi trenbideak gurutzatzen dituen nasa arteko oinezkoentzako pasabide bat. Era berean, mantentze-lanetako unitateen eta makinen atalean erabiltzen diren hiru mango- edo maniobra-trenbide daude, eta geltokian bertan dauden tailerretarako sarbidea ematen duten beste lau trenbide osagarri. 

Funtsean, egungo erreia berrituko da eta enbridatutako egungo egurrezko trabesen ordez soldatutako hormigoizko monoblokea jarriko da. Trenbideko aparatuetan ere gauza bera egingo da. Horrela, instalazioaren bizitza erabilgarria luzatu eta mantentzea erraztuko duen armamentu moderno sendoagoa lortu gura da. Geltokiaren ondoan, Bilborako noranzkoan, 100 metro baino gutxiagora, ibilgailuak eta oinezkoak gurutzatzeko aukera ematen duen aglomeratu asfaltiko inprimatuko trenbide-pasagunea dago, eta lanak amaitu ondoren ezaugarri berberekin lehengoratu beharko da (akabera, margoketa,…). 

ETSk lizitaziora atera duen beste kontratu bat Gernikako geltokiko elektrifikazioa berritzearena da, 720.000 euroko kostu zenbatetsiarekin eta 6 hilabeteko egikaritze epearekin. Kasu horretan, katenariako ekipamendua eraberritu eta trenbideen konfigurazio berrira egokituko da. Horretarako, zutoinetarako zimendu berriak egingo dira, kablea berrituko da eta orratzak muntatuko dira, besteak beste. Lanak trenbidetik igaroko diren makinekin egingo dira, gauez eta katenariako tentsioa moztuta. 

Horrela, datorren irailean, Garraio Sailaren esku dagoen euskal erakunde publikoak lehiaketara aterako ditu Gernikako geltokiaren seinaleztapena eta katigamendu berria, kasu horretan 1,6 milioi euroko aurrekontuarekin eta 10 hilabeteko egikaritze epearekin. 

Bermeo eta Mundaka 

Bestalde, ETS Bermeoko geltokiko nasako sarbidea, ataria eta zoladura berritzeko lanak esleitzear dago. Lan horien aurrekontua 480.000 eurokoa da, eta egiteko epea 4 hilabetekoa. Bermeoko terminalak sarbide bakarra du eskaileretatik eta igogailutik, eta bihurgunean dagoen nasa bakarra. 

2021ean, geltokiaren goiko urbanizazioa eta nasaren estalkian dauden jardinerak premiaz egokitu ziren, iragazketa-arazoak zirela eta. Urte honetarako, terminalerako sarbidea hobetzea eta arkupeko zoru eta paretetako konponketak egitea falta zen. Modu berean, nasa-trena irisgarritasuna hobetzeko premiari ekingo zaio, arrapala zabaltzeko eta lehenengo ateen sarbidea hobetzeko. Lanek ez dute bidaiarientzako inolako sarbiderik eten behar izango, ezta trenbideko trafikoaren garapen normala ere. 

Mundakako geltokiari dagokionez, ETSk Zamakoa enpresari esleitu dizkio, 277.000 euroko zenbatekoan eta 3 hilabeteko egikaritze epean, nasa bakoitiaren zoladura berritzeko eta altzariak jartzeko, atzera-argiztatutako seinaleak instalatzeko eta kanalizazio berriak egiteko lanak, herri turistikoko geltokiko nasa bikoitian. 

Mundakako geltokiak bi nasa ditu zirkulaziorako trenbideen muturretan. Geltokiko eraikinaren ondoan dagoen nasa bikoitia da geltokiko nasa nagusia, bere gain hartzen duelako linearen zirkulazioaren parte handia, noranzko batean zein bestean. Hala ere, zerbitzuaren beharrak direla eta, egunean zehar tren gutxi batzuek trenbide bakoititik zirkulatzen dute, eta bidaiariak trenbide horretara sartu behar dira unitateetara igo ahal izateko. Nasa bakoitia trenbidearen ezpondaren ondoan dago, higiezinaren kontrako aldean, estua da eta ez ditu irisgarritasun-neurriak betetzen. 

Bermeoko obran bezala, ezin izango da inolako sarbiderik eten bidaiarientzako, ezta trenbideko trafikoaren garapen normala ere, eta bezeroen joan-etorrietarako funtzional egon beharko da une oro. Horregatik, erabiltzaileen joan-etorriekin bateraezinak diren lanak gauez egin beharko dira.